Onze eerste vrije dag, naar Quilotoa

31 augustus 2018 - Quilotoa, Ecuador

Na een week hard gewerkt te hebben in de regen, zon en bergen. Zijn we vandaag eindelijk vrij. We zijn gisteravond al naar Baños vertrokken en hebben weer even wat luxe om ons heen gehad in het hostel. We hadden weer stroom dus alles kon weer opgeladen worden. Een wc die doorspoelde was zeker ook niet verkeerd. En we konden weer naar de Spaanse tv kijken. Vandaag hadden we een tour op de planning staan naar Quilotoa . Dit is een vulkaan met een meer er in. Om 8 uur vertokken we met onze privé chauffeur naar Quilotoa. Na 3 uur gereden te hebben waren we op een hoogte van zo'n 4000 meter en gearriveerd bij Quilotoa. De vulkaan Quilotoa heeft een hoogte van 3518 tot 3885 meter en een meer van zo'n 307 hectare. De vulkaan is al 100 jaar niet meer actief geweest. We kwamen terecht in een dorpje waar de echte Ecuadorianen te zien waren. Wat een kleine mensjes zijn dat !! Er waren wat souvenierswinkels waar je van alles kon kopen wat echt ecuadoriaans was. Omdat het zo koud daar boven was. En wij als ramptouristen alleen maar een shirt en vest aan hadden. Zijn we maar naar een van de winkeltjes gegaan om daar een trui te kopen die van alpaca wol is gemaakt. Na dat we ons weer in hadden gepakt kon de klim naar beneden beginnen. Over de stijle zandpadden naar beneden en wat stops om wat leuke foto's te maken, kwamen we na 1uur lopen benenden bij het meer aan. Onderweg na beneden kwamen er nog paarden voorbij die mensen weer naar boven brachten. En ook hier waren er weer een hoop zwerf honden.

Beneden bij het meer hebben we ons lunchpakketje maar genuttigd in het zonnetje. Heel raar maar boven op de volkaan was het stukke kouder dan beneden. Toen we aan het eten waren hebben we nog wat vrienden gemaakt met een hond die ons terug heeft gevolgd tot boven aan de berg en tot de auto. Op het meer wilde we eigenlijk nog gaan kanoën. Maar dit hebben we niet meer gedaan omdat het al laat was en we nog naar boven moesten klimmen. En daarna nog zeker 4 uur moesten reizen om weer bij Merazonia aan te komen.

We begonnen weer met de klim naar boven. Na nog geen 50 meter waren al lichtelijk dood aan het gaan. We moesten nog een heel stuk dus we hebben tijdens deze klim nog al vaak aan de kant gezeten om op adem te kunnen komen en weer moet te vinden om boven te raken. Er kwamen telkens weer paarden voorbij waar mensen op zaten die te lam waren om zelf te lopen. Voor de paarden was het ook erg zwaar ze waren helemaal bezweet en sommige liepen niet meer goed. Het was nogal sneu voor die beesies. Daarom hebben we zelf maar de benenwagen genomen. Na ongeveer 1 uur lopen waren we eindelijk weer boven.

Om 4 uur zaten we weer in de auto op weg naar Baños. Onderweg zijn we nog gestopt omdat Wesley graag cavia wilde proberen te eten. Het was niet vies maar het is een raar idee om zoiets te eten. Onderweg zagen we nog wat mensen met kleine kuddes schapen en lama's over de weg lopen. 3uur later waren we weer in Baños. Onze was was netjes gedaan en konden weer terug naar Merazonia. 3 bussen later hadden we eindelijk de goede en plek. Alleen toen kwamen we er achter dat de taxi's in Mera maar tot 9 uur reden. Met al ons goede geluk kwamen we om 5 voor 9 in Mera aan en rende Remco naar de laatste taxi die er stond die net weg wilde rijden. Uiteindelijk kwamen we om half 10 aan in Merazonia na een geweldige dag met een heel mooi uitzicht en veel foto's

1. Myra:
    4 september 2018
    Ik vindt het zo leuk om jullie zo te volgen met jullie mooie verhalen. Wat zal deze reis voor jullie onvergetelijk worden. Dikke kus Myra
  2. Carola van den Bercken:
    4 september 2018
    Nou nou, effe naar Quilotoa….
    Wát een klim zeg, maar zeker de moeite waard ! Dan ook nog de terugreis, poeh poeh. Respect voor jullie, geniet nog maar goed van deze onvergetelijke reis ! Kus Mama
  3. Wim en Wendy:
    5 september 2018
    Wat een prachtige verhalen en foto's. Wij zijn jaloers!!
    Groetjes Wim en Wendy
  4. Leo en Toos van den Bercken:
    13 september 2018
    Doe maar duur met een prive chauffeur, ramptoerist is ook wel mooi om te doen, de ergste kou hebben jullie nu wel overleeft, en een goede konditie om de taxi nog te halen, succes verder