Hands off beleid

18 september 2018 - Mera, Ecuador

Merazonia heeft een strikt "hands off" beleid. Dat wil zeggen dat de dieren niet aangeraakt/ geaaid mogen worden en dat handelingen waarbij dieren aangeraakt worden zo veel mogelijk worden beperkt. Ook gaan wij niet bij de dieren in de kooi vanwege veiligheid. Met medische noodzaak natuurlijk wel. In veel dierentuinen is dit beleid ook van kracht. Omdat Merazonia dieren uitzet en dierentuinen niet of nauwelijks gaan zij daarin nog iets verder. Zo mag je de dieren niet recht in de ogen aan kijken,  als je bij de dieren bent moet je zachtjes praten, mogen de dieren niet in een andere kooi gelokt of gejaagd worden. Dit doen ze om de dieren zo min mogelijk aan mensen te laten wennen. Als de dieren vrijgelaten zijn moeten ze geen mensen gaan opzoeken. Een erg goed beleid wat ons betreft al zitten er soms voor en nadelen aan maar dat is met veel dingen natuurlijk. Voor ons een mooie ervaring omdat je een andere richting ziet dan de verzorging in dierentuinen.

Aan dit beleid zit wel een andere zijde. Je kan niet alle dieren over een kant scheren en je geeft het dier de verzorging die het nodig heeft. Merazonia heeft veel dieren die als huisdier in de woonkamer gehouden zijn zoals apen en papegaaien. Sommige van deze dieren zijn te tam/ aan mensen gehecht dat ze niet meer uitgezet kunnen worden. Ze hebben te weinig van hun natuurlijke instinct over. Deze dieren krijgen nog wel wat menselijke aandacht omdat ze zonder deze aandacht te eenzaam worden of te veel stress krijgen door te weinig aandacht. Hierdoor zouden ze te veel gezondheids problemen kunnen krijgen. Deze dieren slijten hun jaren bij Merazonia. Soms wordt er nog geprobeerd een soortgenoot bij te zetten maar vaak zijn deze dieren door MENSEN te veel verpest en hebben ze niet de sociale vaardigheden om met andere dieren om te gaan.

1. Maria van loon:
    18 september 2018
    Mooi verslag en foto's Remco en Mandy
    En nog veel succes
    Groetjes Maria en Hans
  2. Jan de Brouwer:
    18 september 2018
    Heel mooi de verhalen die jullie hier schrijven, met geweldige uitleg. Kan het bijna al voor me zien hoe en wat jullie daar zo al meemaken, zeker door de foto’s en filmpjes die jullie erbij zetten.
    Een woord super gaaf 👍🏼👍🏼👍🏼
  3. Carola van den Bercken:
    19 september 2018
    Door jullie verhalen krijg ik steeds meer in de gaten dat het écht niet enkel eten geven en hokken bijhouden is. Kei goed project en erg leuk om jullie zo te volgen !! Knuffel (Mama) Carola
  4. Leo en Toos van den Bercken:
    23 september 2018
    Super interessant ,weer iets geleerd, jullie zijn goed bezig, goed voor dier en mens. Dit is nog eens een heel andere ervaring. Heel veel succes en .........genieten van een super mooie reis!